Friday, June 17, 2011

Cat dari gelatin babi.. !! Boleh ke pakai?


Ini status seorang kawan aku. namanya di rahsiakan. Aku tertarik dengan status di Facebook beliau. Beliau mengatakan bahawa cat semuanya di perbuat daripada gelatin babi, macam mana malaikat nak masuk?

Keterangan ayat.
Mengikut kefahaman aku, malaikat rahmat tak masuk rumah dan masjid jika tempat tersebut di sapu dengan cat. Hal ini kerana, cat yang mempunyai gelatin babi adalah najis ...

Logik akal.
Jika di ikotkan dengan logik akal, mmg di akui dunia sekarang nih banyak menggunakan gelatin tersebut kerana kos pengurusannya rendah. Tetapi, apa yang terjadi jika masjid dan rumah kita apabila tidak di sapu cat? Nampak suram dan tidak menyenangkan, betol x? So, apa jalan penyelesaiannya? Buntu... buntu!!

Malaikat rahmat tidak masuk rumah.
Benar ke malaikat tak masuk jika rumah dan masjid disapukan cat? Setahu aku, jika di dalam rumah kita terdapat patung yang menyerupai benda hidup baru lah Malaikat rahmat tidak masuk ke rumah kita. * Jika aku salah tlg tegur ye...


Cantiknya.

Hujah.
Saya fikir isu ini kerana salah faham umat Melayu kepada dua perkara :

1. Paranoid terhadap babi

Berdalilkan hadis Muslim (366) dari Ibn Abbas," bila kulit disamak, ia menjadi suci."

Ada dua kaedah penting yg mendokongnya dan banyak dihalusi dalam madzhab Hanafi, madzhab ahli rakyi yang sentiasa terdedah dgn perkembangan baru dalam hukum-hakam.

Kaedah pertama ialah al-Istihalah atau kaedah perubahan zat, maksudnya lemak babi yg asalnya najis, tapi bila dzatnya telah berubah menjadi cat kemudian memecahkan colagen dari protein lalu menjadi gelatin dan diadun lagi dengan bahan yang lain sehingga menjadi emulsion maka sifat asal lemak itu sudah lenyap sama sekali (lihat Ibn Abidin al-Hanafi, Radd al-Mukhtar)

Kaedah kedua: al-Istihlak atau kaedah hancurnya dzat. Maksudnya zat sesuatu yg najis atau haram kemudian bercampur dgn dzat lain yg suci yang banyak kuantitinya, lalu ia larut dan keluar suatu dzat yg baru yang suci dari segi bau, rasa dan warnanya. Dalam kes cat, lemak yang sedikit bercampur dgn bahan suci yg banyak, kemudian terhasil cat yg suci dari segi bau, rasa dan warnanya, maka ia dianggap suci. Ini ditegaskan keharusannya oleh Sheikhul Islam Ibn Taymiyah al-Harani



Kredit to Muiz Nasrallah- Pelajar Universiti Islam Madinah. Status di facebook sangat sensitif, terutamakan soal hukum hakan. Aku nak post tajuk ni pon takut sebenarnya, tetapi setelah mendapat penerangan di sertakan pula dalil-dalilnya aku menjadi yakin. Sekiranya ade terdapat bantahan atau teguran. Sila kemukakan di ruangan komen supaya aku boleh mengubah info ini dari masa ke masa.

Laptop aku baru di format, nak BW pon sukar sikit. ade error. maaf~

"the ones that love us, never really leave us "


Hukumnya BOLEH tanpa mengira apakah jenis lemak yg digunakan (babi atau lembu).

Dah Baca Sila Senang Hati Komen Ya Adik-adik

8 comments:

Nur Misnan said...

hai shah... memang susah untuk
membuat post jika tidak
memahami apa itu hukum..
salah atau benar haram atau halal...
insyaAllah jika niat kita untuk
menyedarkan dan membantu sesama kita
semuanya menjadi baik...

tetapi haruslah dikaji dulu...
nice posting bro

Sharinginfoz said...

Kalaulah betul memang teruk ni...

azana said...

oww... baru ceq tau na....

sblm ni x penah plak terlintas yang sbb cat, malaikat xleh masuk...heheh
pape pom... ten q 4 da info

mazNi mAz said...

takpe..,,asalkan ade dalil,,jangan taqlid sudah..,anyway..,,thaNkz for da Info,,.

Aimifiqa said...

yeke? oww. payah ni kalo betul. =.=

Aimifiqa said...

yeke? oww. payah ni kalo betul. =.=

Aimifiqa said...

yeke? oww. payah ni kalo betul. =.=

HARITH ISKANDAR said...

ooo boleh ek..mm aku pon tak tau sgt bab2 hukum ni..tp adik ipar aku buat kajian bab geletin ni..mmg betul geletin babi ni lbh murah drpd geletin ikan atau lembu(contoh) dan lebh bagus..tp ntah la..bab hukum aku no komen..ape pun tq sbb sudi share kat org mcm aku ni..tq tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011 Reserved to ! !shahjiehan [dot] com ! !
Design with love by CikBulat