Friday, August 12, 2011

Takrif Puasa Ramadan

Takrif Puasa.
Bahasa : Menahan diri daripada makan, minum dan percakapan. 

Syarak : Menahan diri daripada berbuka pada masa yang tertentu (bermula dari terbit fajar sehinggga terbenam matahari), untuk orang tertentu (seorang mukallaf dan di sertakan dengan niat).

Melayu : Puas-Rasa. Waktu berbuka, diri akan berasa puas setelah merasakan nikmat mendapat makanan dan minuman.

Takrif Ramadan.
Ramadan menurut bahasa bermaksud kepanasan atau batu-batu kecil yang berada di padang pasir pada musim panas. 

Al-Qurtubi berkata : Dinamakan Ramadan kerana ia membakar segala dosa dengan amalan yang soleh. Ini kerana ia diambil daripada kalimah Al-Ramadan yang bermaksud membakar.

Ada pendapat yang menyatakan bahawa simbolik panasnya ramadan itu bertujuan untuk memberi kesan kepada hati orang yang berpuasa supaya mengingati pembalasan hari akhirat. Ini menunjukkan bahawa nama Ramadan diberi bertepatan dengan cuaca yang panas terik pada ketika itu. Lazimnya, orang arab memberi nama bulan-bulan islam berdasarkan sifat bulan tersebut. [Sumber]

Aku pon baru taw yang ramadan bermaksud kepanasan. Patut la cuaca sekarang agak terik bila tengah hari. Puasa ramadan sangat berbeza denga puasa sunat. Klo puasa sunat, kita akan rasa relek, tak terlalu penat dan tak rasa kehausan sangat. Akan tetapi puasa ramadan ni, rasa agak penat, terik, haus dan letih. 

| Selamat Berpuasa dan menunaikan ibadah |

Related to Ramadan.



"the ones that love us, never really leave us "


Dah Baca Sila Senang Hati Komen Ya Adik-adik

10 comments:

eelobor said...

selamat berpuasa juga.... semakin hari semakin singkat rasanya

peachippo said...

ooo , baru taw..patutlah panas je skrg..hmm, timekaseh ^^

fa-in said...

sy pun baru tahu pasal info ni. tq..
cuaca terik camni..time sahur, minum air secukupnya & kurma juge.

teDD said...

huyooo..otai sj pandai bahase arab..;)

visitme@FaTiN cOrNeR said...

betol3..bln ramadhan mmg panas terik sikit..

a.samad jaafar said...

sedar2 dah nak masuk hari ke-13 dah.. masa begitu cepat berlalu..

pada aku pulak.. pose sunat lagi letih.. letih tengok org makan.. hihihi..

Ain Zulaikha said...

selamt berpuasa, lama tak datang sini hehe

MDHAFiZ.NET said...

wah... info baru nih...

miZz_nizZ said...

bmksd kpnasan ek?oic..itula pns je..ni br je ujan sni..pape pun hope ibdat kte diterima Nya

amna said...

salam ramadhan lagi :)
kembali semula kepada yang awal.. renungkan kembali definisi agar tidak alpa :') tq~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011 Reserved to ! !shahjiehan [dot] com ! !
Design with love by CikBulat