Thursday, June 30, 2011

Seterika Antik kian dilupakan.

Alat menggosok pakaian.

Alat ini digunakan pada satu ketika dahulu. Alat ini di gunakan untuk menggosok pakaian. Tidak memerlukan tenaga elektrik, tetapi hanya menggunakan tempurung kelapa/ nyior @ arang sebagai bahan bakar.

Zaman sekarang, alat ini telah di jadikan sebagai 1 bahan antik dan hanya di simpan di dalam almari kaca sebagai perhiasan. Mungkin juga di gunakan apabila terdesak yakni ketika blackout.

Arus peredaran zaman yang sangat hebat menyebabkan generasi muda masa kini kian kealpaan di ulit kesenangan. Baju pon Bibik yang seterika. Bagi golongan atasan, baju busuk hantar dobi, dapat baju yang siap di basuh dan di seterika. Hebat kannn~....

Alat ini boleh di cari di Lokin ( Ipoh) setiap hari ahad, jam 8.00 pagi- 12.00 tgh hari. Kat lokin tu macam2 barangan antik ade. Klo nak pilih je..... ^_^..


"the ones that love us, never really leave us "
Dah Baca Sila Senang Hati Komen Ya Adik-adik

12 comments:

sissyira said...

salam

berat gila seterika ni,,, kita nak angkat pun x larat..huhu

PCL said...

ade dulu dah hilang la plak...antik ni....susah nk dapatkannya...owh kat Ipoh ade ek..TQ info.

A i n n u r A f i f f a h said...

abah ain suker giler pi lokin tu.

die nak sgt brg2 antik ni.

rumah pun da mcm ala-ala rumah kampung je sbb penuh brg lame. :P

titan said...

hoho..dah lama tak nampak..

Amanie Ashraff said...

fuh nostalgik gila. ni kalo pegi mana shopping mall pun x kan jumpa dah

eton said...

antik tau brg ni... ade lagi simpan kat umah... peninggalan bersejarah...

Farhana Jafri said...

kat umah aku ada.. brat gila seterika ni.. mak aku prnah pkai skali tym blackout.. hahahaha

cikmemy said...

wooohh,,,seterika ni berat giler .angkat pon da sakit tangan ni

KAMIHIDUP said...

boleh jumpa dalam muzium, heee.

'AQILAH said...

pakai iron ni boleh jimat letrik :D

bersama kak Es said...

orang dulu sangat hati2 walapun seterika ni pakai arang tapi baju tak pulak berceloreng ...
zaman kak Es seerika ni diorg buat ala2 pasu hiaskan dengan bunga gubahan

Solihin Zubir said...

kat rumah aku ada..
ayah aku suka kumpul benda2 cmni.. heheh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011 Reserved to ! !shahjiehan [dot] com ! !
Design with love by CikBulat