Wednesday, June 22, 2011

Apa itu orang Melayu?


Aku publishkan ini bukan kerana perkauman ataupon menghina orang Melayu. Tetapi ini adalah teguran kepada orang sekaum dengan aku. Mudah-mudahan bila anda baca benda ini, anda sedar dan cuba untuk melakukan perubahan dalam diri masing-masing.  

Apa itu orang Melayu?
  1. Orang Melayu tidak suka bangsanya lebih kaya daripadanya. Ada sahaja asat dengki yang akan dilakukan kepada bangsanya yang lebih kaya dan maju daripadanya.
  2. Orang Melayu adalah bangsa yang mudah kena tipu asalkan diberi janji langit dan bintang. Itu sebab bangsa Melayu lah majoritinya terlibat dalam skim cepat kaya.
  3. Orang Melayu ada lah bangsa yang pemaaf. Itu sebab penganjur skim cepat kaya tidak pernah ada yang hilang tangan atau telinga.
  4. Orang Melayu suka jadikan orang Melayu lain sebagai mangsa pada sesuatu keadaan dalam mengejar cita-cita mereka. Itu sebab apa sahaja orang Cina atau India minta tidak pernah gagal.
  5. Orang Melayu sejak zaman kesultanan Melayu Melaka lagi telah ada semangat 1 Malaysia.
  6. Orang Melayu yang akan mendatang ini akan lebih suka jadi Hamba di Bumi sendiri.
  7. Orang Melayu bila dah kalah / silap selalu menuduh orang lain yg buat & tak pernah mengaku kesilapan sendiri.
  8. Orang Melayu cepat & kuat cemburu dan akan bertindak menjatuh lawannya dengan apa cara sekalipon termasuk la guna bomoh, santau, susuk. Lihat lah betapa banyak nya kes simbah asid. Kes orang mati di santau.
  9. Orang Melayu hanya ingat SEK saje , lihat lah berapa banyak kes rogol. Malah datuk, bapa, abang, adik, sepupu turut terlibat. Sehinggakan pemimpin pon terlibat dengan skandal segala bagai.
  10. Orang Melayu kuat makan suap. Yang miskin dengan suapnya yg suma beringgit-riggit hingga ke yg kaya & berpendidikan tinggi yg sekali beberapa juta.
  11. Orang Melayu tamak , bagi betis nak peha, bagi peha , nak XXX. Lihatlah sudah berapa lama & terima banyak perlindungan ekonomi, pendidikan, perkerjaan, perumahan dll tapi masih nak banyak lah dan nak sambung lah.
  12. Orang Melayu suka mengumpat dan memperlekehkan kemampuan orang lain. Tak boleh tengok orang rajin belajar. "Nerd, mat stady, Ulat buku, skema..."
  13. Orang melayu malas. Mahu duit masuk goyang kaki dari rumah. Bila buat assingment copy paste kawan punya.
  14. Orang melayu suka merempit dan berlagak di jalan raya. Tak nak bertolak ansur. Apa dia ingat jalan tu bapak dia yang punya?
  15. Orang melayu suka tengok cerita hantu. Sebab tu la drama dan filem banyak mengisahkan cerita hantu. Kesannya budak-budak kecik jadi penakot. Sekolah menengah pon masih tido bawah ketiak emak.
  16. Melayu mudah lupa. Bak kata DR.M ... 
  17. Melayu suka berjudi. Lihat la belakang paper Hmetro, 2,3 page penuh dengan result 4D, magnum, toto dan sebagainya.
  18. Melayu mudah riak. "see my leg la..."  "tengok la anak sapa kan.."   "ala, benda tu senang je..small matter !"... 
  19. Melayu suka mencarut "natang beruk" "siput BABI"..."BODOH" ... "lahabau"... "lahanat"   sampaikan benda sendiri pon nak sebut .. korang kene ingat. kata-kata itu satu doa.. klo 40 kali cakap kat anak sendiri bodoh... haa.... 
  20. Akhir nya ... Melayu hilang di telan masa & menjadi 1 bahan sejarah.
 Saya pon melayu -Zaid Ibrahim- ihsan google
    Sampai bila aku nak tengok semua senarai di atas berlaku lagi? Cuba korang taip kat google "MELAYU" akan keluar apa?? fikir2kan wahai bangsaku... selagi kita tidak berubah, selagi itulah generasi MELAYU kita akan jadi macam ini, malah lebih teruk dari apa yang aku senaraikan tu. Jadilah orang MELAYU ISLAM yang mengamalkan islam sepenuhnya. Ubah sikit slogan hang tuah "takkan melayu islam hilang di dunia..."


    Melayu ke nih? erk....

    "the ones that love us, never really leave us "

    Dah Baca Sila Senang Hati Komen Ya Adik-adik

    13 comments:

    e y r a . t a j u d d i n said...

    wah... arine je asyik baca abt Malays' weaknesses.... sigh! td buat passage reading for english papers... ni baca2 on blogwalking pun same issues. sedih tak jadik melayu? sedih gakla... sbb kdg2 sy sendrik pun super-typical melayu! dem....


    --------------------------
    Klik untuk pilihan baju raya terkini dr My Ummy's Collection

    A i n n u r A f i f f a h said...

    hakikatnye , semua tu betul.=.='

    nasib baik bukan melayu.

    hihi. :P

    diya said...

    ape yg awk tulis ni,mmg betul.
    sedih, bile kaum kita nak naik ?
    janganlah sampai nama kita buruk dimata dunia .

    ghab van hal said...

    melayu takkan sedar. Kuasa melayu pasti hilang

    Nazihah@Jiha said...

    "takkan melayu islam hilang di dunia..." setuju! :)

    Miscellaneous Smiles said...

    gmbr last tak leh blahh..~~ =.="

    air teh kot tuu

    KAMIHIDUP said...

    :)

    nora amila ghazali said...

    hurmm setuju.. selalu jumpa yang macam diatas.. errr

    syud said...

    tu lah apa yg terjadi zaman sekarang ni..tapi xleh nak salahkan org melayu jer..

    hakikatnya.. semua bangsa selagi bergelar manusia mempunyai kebarangkalian yg sama utk melakukan apa shj yg disenaraikan di atas..

    cuma..diorang pandai sembunyi perbuatan jahat yg diorang atau bangsa diorang lakukan..

    masalahnya melayu ni sgt suka kondem bangsa sendiri..jgn sampai 1masa nt bangsa sendiri layu di bumi sendiri..

    ini pendapat saya shj..
    no offends ok?

    senyumSOYA said...

    so? jom kita ubah..jgn jadi melayu yang macam diatas..
    upgrade kan diri..
    martabatkan agama..

    that's y if someone ask me about me.. i like to say i'm a muslim than a Malay.. at least bila cakap muslim ada bnda yang boleh kita banggakan.. betul x ?


    p/s : x nak jadi ME-LAYU skdr pendapat..

    Amanie Ashraff said...

    rasa macam berdas-das kena tampar kat pipi sendiri. =.='

    visitme@FaTiN cOrNeR said...

    entry nie buat aku termenung beberapa saat..

    tumbs up!

    nywy, suka quote kau 'the ones that love us, never really leave us'

    Futureheads said...

    terukkan melayu skarang

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
     

    Copyright © 2011 Reserved to ! !shahjiehan [dot] com ! !
    Design with love by CikBulat