Monday, December 13, 2010

7 Lapangan Terbang Antara Yang merbahaya di dunia.

update ~!! 


1.Kansai International Airport

Osaka, jepun.
 Di bina di atas sebuah pulau buatan seluas 2.5 batu panjang dan  1.6 baru lebar. Pengunjung boleh ke sana dengan kereta, kereta apa ataupon Feri berkelajuan tinggi.


2.Madeira Airport


Santa cruz, Portugal.

Lapangan terbang Madeira ini adalah lapangan terbang antarabangsa. Terkenal dengan landasan yang pendek, di kelilingi oleh gunung yang tinggi dan lautan. Itu adalah penyebab pilot untuk landing kat sini walaupon beliau adalah pilot yang berpengalaman. Landasan asal sejauh 1.4 km dan kemudiannya di tambah lagi sejauh 400 meter. 


3. Juancho E. Yrausquin Airport


Saba, Belanda.

Terletak di kepulauan Caribbean, Belanda. Kedua-dua hujung landasan ini diakhiri dengan laut. Jika kapal terbang tidak dapat mendarat dengan elok, maka boleh mengakibatkan kapal tersebut jatun ke dalam laut.

4. Ice Runway

Ross land, Antartika.

The Runway Es adalah satu daripada tiga landasan utama yang digunakan untuk mengangkut bekalan kepada para penyelidik di Antartika. Tidak ada landasan yang berturap di sini. Semua pesawat harus mendarat di membentang panjang ais dan salji. Cumanya, Tayar kapal terbang (landing gear)di ubah suai daan di gantikan dengan papan ski. 

5. Princess Juliana International Airport


Saint maarten, Eastern Caribbean, Belanda.

Lapangan terbang ini adalah antara yang tersibuk di Eastern Caribbean. Mempunyai Landasan yang pendek iaitu 2,180 meter. Di sebabkan landasan yang pendek, kapal terbang yang ingin mendarat perlu terbang serendah 10-20 meter ataupon 30-60 kaki dari pulau tersebut, Dengar mcm cite dongeng, tp itu adalah kenyataan. 

6. Courchevel Airport

Courchevel, Perancis.

Landasan ini sangat pendek. Jadi untuk menjadikan kapal terbang berhenti segera, landasan ini dibina dalam keadaan melenkung (mcm boomerang). Hanya pesawat peribadi atau helikopter sahaja di benarkan mendarat di sini.

7. Barra International Airport



Barra ,Scotland

Bara Airport adalah satu-satunya lapangan terbang di dunia di mana pesawat harus mendarat di pantai. Hal ini kerana landasan ini terletak di pantai yang luas di Pulau Bara, Scotland. Lapangan terbang ini akan hilang di tiup angin. Jadi perlu di perbaharui setiap hati oleh crew bertugas.

"the ones that love us, never really leave us "

sekian~











Dah Baca Sila Senang Hati Komen Ya Adik-adik

6 comments:

Ain Zulaikha said...

fuhhh kus semangat nak naik kapal terbangn ni..

alinsharif said...

hebat!~~

NuRuL HoNeY said...

terbaik r..hilang rasa excited naik flight..sedangkan nurul punyr lar suke giler balik umah naik flight..huhu~~

Unknown said...

nice info!!

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Sizzling Suzai said...

HAHAHHA..mmg best!! sgt mncabarkan diri diri pilot! =D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011 Reserved to ! !shahjiehan [dot] com ! !
Design with love by CikBulat