Saturday, December 25, 2010

Dajjal Part 2

update ~!!


Di mana tempat tinggal Dajjal?


Menurut riwayat "Shahih Muslim", Dajjal tersebut sudah wujud sejak beberapa lama dan telah dirantai di sebuah pulau dan di tunggu oleh binatang yang bernama "Al-jassasah"

Jelas bahawa Dajjal itu telah ada dan ia menunggu masa yg di Izinkan oleh Allah SWT utk keluar menjelajah permukaan bumi ini dan tempat persinggahan nya itu di sebelah Timur bukan di Barat.

 Berapa lama die akan hidup setelah kemunculannya?


"Wahai Rasulullah, berapa lamakah Dajjal akan tinggal di muka bumi ini?" lantas Nabi menjawab, " Dajjal akan tinggal selama 40 hari. Hari pertama seperti setahun dan hari berikutnya seperti sebulan dan hari ketiganya seperti seminggu. Kemudian hari yang masih tinggal (37 hari) adalah sama seperti hari kamu biasa."  


Lalu kami bertanya lagi, "Wahai Rasulullah SAW, di hari yang panjang seperti Setahun itu, apakah cukup bagi kami hanya sembah yang sehari sahaja? (iaitu 5 waktu)."  Nabi Menjawab, "tidak cukup, kamu mesti mengira hari itu dengan menetukan kadar yang bersesuaian bagi setiap solat"  


Maksud sabda Rasulullah SAW; ini ialah supaya kita pengira jam yang berlalu pada hari  itu, Bukan mengikut perjalanan matahari seperti biasa kita lakukan.


Misalnya selepas tujuh jam solat subuh pada hari tersebut, maka masuk lah solat zohor,dah hendaklah kamu bersolat. Apabila 3jam telah berlalu selepas solat zohor, maka masuklah asar dan begitulah seterusnya waktu Solat maghrib Isyak dan subuh. Sehingga habis hari yang panjang itu sama panjangnya dengan 1 tahun dan bilangan solat pon pada sehari itu sebanyak bilangan solat setahun kita lakukan. Begitu juga pada hari kedua dan ketiga. 


sambung fitnah dalam dajal part 3 esok pagi pulak.








 "the ones that love us, never really leave us "
Dah Baca Sila Senang Hati Komen Ya Adik-adik

1 comment:

Anonymous said...

mmg takut klu baca bab2 akhir zaman bhgn dajal ni...huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011 Reserved to ! !shahjiehan [dot] com ! !
Design with love by CikBulat