Friday, December 3, 2010

kawen dan pratikal!

update ~!!

huh~ sebut je pasal kawen berdebar2 je jantung aku menulis post nih, ececeh, macam aku je yg nk kawen..


seperti semua sedia maklum, cuti sekolah ni la masa yg paling sesuai untuk bakal2 pengantin baru membuat majlis kenduri kendara.


byk juga kad2 jemputan perkawinan di terima oleh aku, tidak kurang pula jemputan melalui facebook,ianya sungguh menjimatkan (mmg save la duit si pengantin lelaki)


ligat otak aku memikirkan mengenai perkahwinan utk aku pula~ ehem3.. ntah bile la aku nk kawen nih..tp aku target 4tahun lagi aku mesti kawen!!! hahahah









gluup2! dengar mcm best je..tp sebagai seorg lelaki, adakah cukup segala persiapan utk menjadi seorg suami kepada gadis tersebut? wang ringgit, pengalaman mengetua keluarga, kemahiran berkomunikasi, ilmu agama, semuanya perlu di persiapkan awal2 supaya tidak la kelam kabut apabila tiba hari berbahagia tu nanti..kan kan..


wang ringgit


wang yg menjadi aspek penting dalam arena persiapan perkahwinan nih.. 2 minggu lepas sorg sahabat aku yg sedang menuntut di UM memberitahu bahawasanya utk meminang seorg gadis yg berkelulusan ijazah hantaran nya menghampiri RM15k...~!! 


wowww~! what the amazing price..?????


tu x kira lagi utk belanja kenduri di rumah si pengantin lelaki..aku rasa mau dekat RM30k jugak si lelaki terpaksa mengeluarkan duit poketnya utk melansungkan perkahwinan..


bagi jejaka2 di luar sana,sila kumpul duit anda dari hari ini dan blajar bersungguh2 supaya dpt gaji besar2..


itu bajet secara kasar! nnt saya cuba olahkan satu persatu dengan lebih terperinci.


ilmu memimpin keluarga.


ilmu ini mungkin dapat di pelajari ketika di sekolah mahupon di peringkat institusi pengajian tinggi. itu pon sekiranya anda aktif menyertai persatuan ataupon organisasi tersebut.


klo dah kawen baru nk blajar ilmu nih...susah la~


tp xpe..blajar melalui pengalaman. pelan2 kayuh...


kemahiran berkomunikasi


kemahiran ini juga penting utk kita berkomunikasi dengan ahli keluarga si perempuan dan kaum kerabatnya.


jika anda tidak mahir, cukup la sekadar memberi salam,bertegur sapa, bertanya khabar dan senyum apabila bertemu mereka.


ilmu agama.


ini adalah yg plg penting dalam aspek persiapan utk berumah tangga.. jika anda kekurangan ilmu agama, topup la dari sekarang supaya mudah untuk anda mengendalikan rumah tangga dengan lebih berhikmah.


manalah nk tahu,jika tiba2 bapak mertua mengajak solat berjemaah lantas meminta si pengantin lelaki utk menjadi imam~


huhh... 




cukup rasanya utk saya mengarut ttg kawen dan praktikalnya...




"the ones that love us, never really leave us "




 sekian~


Dah Baca Sila Senang Hati Komen Ya Adik-adik

6 comments:

suffiakmal said...

amboi..gatai !!

nanie said...

mahai gila fam pompuan tu letak 15k...tu dia aihhh...nnt lg 4 tawun aku tggu jemputan kawen hg plak...

fatin hanani said...

hahaha amboii...
dah x sabq nak kawen ehh hehehe
xpa2 nnt nak kawen gtau haha :P

ahsfantasy24 said...

hehhe..
wak, smoga cpat2 smp jdoh k,
sye doakan.. :)

CEPET said...

ala..sume orang dok sibuk pasal kawin nape..huhu

shahjiehan said...

musim cuti la la byk kenduri~ kan kan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011 Reserved to ! !shahjiehan [dot] com ! !
Design with love by CikBulat