Wednesday, May 4, 2011

SELAMAT HARI GURU, CIKGU!


16 Mei adalah tarikh yang  bermakna buat semua guru-guru di Malaysia. Hampir semua sekolah di seluruh Malaysia meraikan hari guru ini. Teringat masa kecik-kecik dulu, masa aku sekolah rendah. Mama membelikan beberapa batang pen untuk aku, pen merah, hitam dan biru. Pelik jugak masa tu, sebab aku menulis guna pensen 2b je.

Mama suruh aku balut 3 batang pen yang berlainan warna. Mama cuma tunjukkan contoh balutan je. Aku pon balut. Haaa, budak kecik lagi mase tuh, balut pon macam nak bungkus nasi lemak.   Aku pon balun je la.  Janji cukup syarat.

Siap pon, pastu mama bagi kad sebesar tapak tangan, pastu mama suruh tulis, "Selamat hari guru". "Jasa Guru tetap di hatiku" (macam ni la lebih kurang). Hahahaha... tulisan budak kecik, memang berterabur. kejap bulat, kejap petak, kejap bujur. Mama cakap takpe, janji ade nampak huruf dan cikgu boleh baca jadi le.

Kemudian, mama suruh tampal kad ucapan tu pada hadiah tadi. Aku tanya mama, "Esok hari jadi cikgu ke?"..
Mama cakap, "esok hari guru. Hari untuk kita menghargai jasa cikgu". " Apa jadi klo kita tak hargai cikgu?". Mama cakap, "tak baik, sebab cikgu dah jadikan kita pandai".. oo0o0.. 

 Dapat ucapan macam ini pon, cikgu kita akan terharu.

Anak murid zaman sekarang, ramai yg tidak menghargai cikgu mereka. Apa la nak jadi... isk3..
Zaman sekarang dah maju, bagi je la sms ucapan hari guru kat cikgu kita.. Klo berkira sangat kredit nset tu, hantar ucapan melalui Facebook !!!

BUAT SEMUA GURU AKU :-
SELAMAT HARI GURU, JASAMU KU KENANG SAMPAI KE AKHIR HAYAT.


Jom klik gambar jejaka tersebut. beliau mnganjurkan  pertandingan yg menarik!! nk taw? klik ler....

Guru yg hensem... hahaha..

Selamat Hari Guru
Antara budimu ibu dan budimu guru
Aku teruja di tengahnya
Kerana kalian menunjukkan aku jalan
Jalan yang ku anggap sepi tiada berpenghuni ini..

Aku ingat lagi ketika ibu menyerahkan tangan kecil ini
Ke tangan dia guru..
Aku menangis seharian meminta pulang
Tapi engkau guru tetap tabah memujukku dan mengajarku
Apa itu dunia..

jika ibu mengajarku bertatih di dunia ini
engkau guru mengajarku 1,2,3 supaya aku tidak ditipu dengan dunia
jika ibu mengajarku apakah sebenarnya dunia ini
engkau guru memperkukuhkan lagi apa yang ibu ajar itu..

antara budimu ibu dan budimu guru..
aku tersepit di tengahnya
keduanya aku sayang
keduanya membuatku tersenyum

kerana kalian aku kenal erti kaca dan permata
kerana kalian aku kenal erti kasih dan cinta
kerana kalian aku tidak lagi tergapai-tergapai di persimpangan
memilih simpang perjalanan ini..

jika mereka bertanya..
mana mungkin aku membezakan kalian
kalian penting dalam mencorak langkah hidupku
budimu kalian takkan pernahku lupa


biar lautan samudera cinta ini menjadi saksi
saksi selaut rindu dan ingatan kasihku
buatku pada budi kalian


antara budimu ibu dan budimu guru..
Kini..
tiada lagi antara budimu ibu dan budimu guru..
tiada lagi antara..

tapi hanyalah tinggal budimu ibu dan juga budimu guru..
kerana dirimu ibu dan dirimu guru..
aku berdiri bangga disini

akulah anakmu ibu dan anak muridmu guru..
yang akan tabah melakarkan anak cucu mu..
yang akan kental mengajar anak bangsaku
menjadi insan sempurna
dengan budiku pula..


"the ones that love us, never really leave us "

Dah Baca Sila Senang Hati Komen Ya Adik-adik

20 comments:

Citarasa Rinduan said...

setuju sangat2..
walau simple itu bermakna..
tapi.. sedikit terkilan di sekolah kawasan ayu..

cikgu kata, kalau barang2 2 ringgit cikgu tamo....em....

FasiHaH SupiaN said...

betul..dulu anak murid sgt hormati guru2nya...
sekarang, kena marah sikit parents dtg skola nak saman cikgu...hailaaa

IMANSHAH said...

eh anak murid ipin pun masuk..haha

thanks ye, diterima

nora amila ghazali said...

wooowwww bgus betul mak sj... masa kecik2.. nora yang sibuk ajak mak pi beli hadiah.. nie mak sj yang sibok suh sj balut2.. hihhi TERBAIKLAH..

Ainnur Afiffah :) said...

wuuu~ rindu kat cikgu sekolah.....yg hensem & mudo....kihkih XD

ibuintan said...

tahniah...

moga berjaya

penghargaan tulus ikhlas

.:padie_eyla:. said...

16 mei ek tarikh dia.? eheh. samat hari guruu. *tompang wish. =p

NURUL NADIAH MAMAT said...

awalnya bagi ucapan....bagus2....hii.....

p/s : tanpa cikgu kita takkan sampai ke tahap yang tinggi.... :)

Cik TeN10 said...

tak terbalas jasa cikgu kt kita.. start dr tadika ke sek rendah kemudian sek menengah..

ohh jgn lupa juga hari ibu 8 may nih.. dh dkt da.. tanpa ibu siapalah kita :)

Amanie Ashraff said...

dah masuk kolej tak ada sambutan hari guru pun. sedih jugak T_T

Solihin Zubir said...

olololo... sweetnya hang masa kecik dulu... haha..

kiera'sakura said...

dlu kt sekolah mase hari guru persatuan2 slalu wat jualan bunga.. tp yg x syoknye bunga2 tue depa beli bkn bg kat cikgu tapi bg kt pakwe/awek diorg.. x best sbb x dpt bunga.... hohohoho

naulofah said...

pandainyer karang sajak..hehe =P

meh tengok mama ufah mengidam coklat..

shahjiehan said...

citarasa rinduan : cikgu lak demand, adeh... kene bersyukur la. huhu..janji ikhlas kan.

fasihah : dulu mmg lain..sekarang mcm2 hal jadi

Iman : hehehe... anak murid kesayangan *nakal

Nora : balut compang camping

ainnur : gatai noh

ibu intan : selamat hari guru jugak kat ibu intan.

padie : eh..kita 1 sekolah ke?huhuhu

Nurul : setuju.!

cik ten 10 : tq igtkan

Miecyber said...

Siapalah kita tanpa guru...

Tips Kejayaan

shahjiehan said...

amanie : wish pon jadi le..

SZ : mak hg cikgu kan..wish kat dia noh

kiera : ooo0o0 bunga x leh buat apa, pen boleh tulis2.. heheh

naulofah : sajak budak2... hehehe.. tp sedap jugak kan~ lalalla

teratai said...

good luck

mOon jOhari said...

adik bOngsu mOon pantang nampak souvenier @ hadiah beday yg kwn2 mOon bg mOon...sume dia nak amek bg kat cikgu dia...dia kata "mesti cikgu adik suka kan"...hmmm...budak2...nak marah pn dia dh amek... T.T

Solihin Zubir said...

aku dh komen, tp lupa ucap gudluck! heheh..

eiela said...

cikgu banyak berjasa kat kita, ucapan pun cukup dah kat diorang.

Latest Entri :
Download Video Lebih Mudah Dengan aTube Catcher

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011 Reserved to ! !shahjiehan [dot] com ! !
Design with love by CikBulat