Thursday, May 19, 2011

Udang Galah Transfomer

 Udang galah.

Udang galah sesuai diternak kerana mempunyai permintaan yang baik disamping harga pasarannya yang agak tinggi. Pengurusan ternakannya juga adalah mudah dan jarang diserang penyakit serta jangkamasa ternakan yang agak singkat. Udang galah boleh diternak secara sejenis atau monokultur/polikultur dengan ikan atau secara ternakan bersepadu bersama itik, lembu dan haiwan lain.


Udang galah atau nama saintifiknya Macrobrachium Rosenbergii, terletak dalam keluarga (family) Palaemonidae. Aku rasa korang pon x penah amik taw pon nama saintifik udang ni.. yang korang taw..Makan.makan..dan makan...

Udang ini dah bertukar jadi Transfomers!! 

Kebas mainan budak2 kat tepi kolam udang galah tu... keh3...  Mesti ingat aku ni tak matang kan..sbb dok main benda2 ngarut dgn budak2 kecik. hahaha..  Lantak la, yang penting aku bahagia... hhahahahah. 

*Dari aku dok main tak tentu hala, baik kita buat gulai lemak udang galah tu.


"the ones that love us, never really leave us "

Dah Baca Sila Senang Hati Komen Ya Adik-adik

8 comments:

missSenget said...

isk..

kesian udang galah tu..redha je di perkotak-katikkan..tak elok laa..

hue..hue..hue..

da jadi belum masak lemak udang galah tu??

Anonymous said...

oooo...
udang galah...
hehe
bleh plak yer brlaku transformasi cm2..
ish2..
^_^

KAMIHIDUP said...

daripada merempit, baik buat macam sj. :)

gigiAriEma said...

udng tuh nak mkn diri dia sendiri kah? hahaahha

NURUL NADIAH MAMAT said...

nak gelak...ahaha......hebat udang dia....ekeke....

p/s : sometimes main ngan budak2 lg best bbanding sembang ngan org yg sbya...

ukhti syikin said...

Huhu.... unstable udang tu... hihi comey2... sian dia dipermainkan...

Solihin Zubir said...

ngek! xdk keja dhla ni? haha..

ferra ferro said...

sedap nye kalau dapat bakar !!! >.<

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011 Reserved to ! !shahjiehan [dot] com ! !
Design with love by CikBulat