Friday, December 10, 2010

amalan2 yg sgt elok di lakukan sebelum tido

update ~!!

mata aku dah mengantuk gile nih...lagipon nset aku xde org nk wish gud nite..so daripada aku x buat apa baik aku update blog aku nih...hahahha




antara amalan2 yg baik di lakukan sebelum tido...


1. amik wudhuk.
2. kibas tilam (org perak ckp kopeh tilam)
3. baca fatihah 1x
4. baca ayat qursi 1x
5. baca 3 qul (surah al-ikhlas, al-falaq dan an-nas) baca ikot urutan.
6. baca doa tido 
7. selawat 
8. mengucap 2 kalimah syahadah.




senang bukan?.. amalkan setiap malam sebelum anda tido... 




Dari Abu Hurairah r.a, dari nabi s.a.w baginda bersabda:”Apabila seseorang kamu datang ke tempat tidurnya (hendak tidur), hendaklah dikipaskannya dengan hujung kainnya tiga kali dan hendaklah dibacanya:”Dengan nama Engkau Ya Tuhan, aku rebahkan rusukku (tidur) dan dengan nama Engkau aku angkat (bangun). Jika engkau ambil jiwaku, hendaklah Engkau ampuni dan jika Engkau lepaskan (kembalikan) hendaklah Engkau pelihara sebagaimana engkau memelihara hamba-hamba Engkau yang soleh.” 

 
(HR Muslim)


"the ones that love us, never really leave us "


sekian~
Dah Baca Sila Senang Hati Komen Ya Adik-adik

4 comments:

Ain Zulaikha said...

terima kasih utk tips ni.. hehe selalu tidur abca doa tidur je..

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

tips itu sentiasa diamalkan..)

~" wert "~ said...

x penah lupa amal..moga2 tkkn lupa la..tp ayat intro tu mcm perli ja~

putri noor syamimi said...

hahahah.
selame ni terjun atas katil terus je tidur! XD
takpe, lepas ni cuba jadi lebih baik.

terima kasih~ :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011 Reserved to ! !shahjiehan [dot] com ! !
Design with love by CikBulat