Tuesday, May 10, 2011

Harga gula pulak naik...

10 orang terkaya di Malaysia 2011 itu menunjukkan Robert Kuok adalah seorang tauke gula. Tetapi, harga guna di malaydia kian meningkat. Macam mana rakyat golongan berpendapatan rendah nak hidup? kesian mereka. Apabila kehidupan kian mendesak, maka tiada jalan lain bagi mereka. Mereka akan mencuri dan merompak sana - sini. Kesan yang amat buruk dapat kita lihat apabila semua harga barang naik.
Aku cadangkan, apa salahnya tauke gula tu kurangkan subsidi gula. hahahha... bukannya byk pon, klo setakat 2 3 juta tu bagi dia cuma 20-30 ringgit je... kan kan...

itu cuma pendapat aku je...klo korang x taw la..


Kerajaan semalam mengumumkan kenaikan harga gula sebanyak 20 sen daripada RM2.10 kepada RM2.30 sekilogram mulai hari ini.

Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Mohd. Zain Mohd. Dom berkata, langkah untuk merasionalisasikan harga runcit gula itu dibuat selaras dengan keputusan mesyuarat Majlis Penasihat Ekonomi Negara (MPEN) semalam.

"Kerajaan telah membuat keputusan untuk merasionalisasikan subsidi dan dalam hal ini, MPEN menetapkan subsidi tanggungan kerajaan untuk gula perlu diturunkan lagi," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Beliau berkata, walaupun berlaku kenaikan, harga runcit gula di Malaysia masih rendah berbanding negara serantau seperti Indonesia, Singapura, Thailand dan Filipina.

Sebagai contoh, katanya, harga runcit gula di Indonesia ialah RM3.80 sekilogram, Singapura (RM3.61), Thailand (RM2.31) dan Filipina (RM4.50). - Kosmo.



"the ones that love us, never really leave us "

Dah Baca Sila Senang Hati Komen Ya Adik-adik

12 comments:

KAMIHIDUP said...

tak payah makan gula senang, baik untuk kesihatan. :)

Unknown said...

tak payah makan gula??
cakap senang la..
cuba buat..

tubuh badan kita ni perlukan gula jugak..

naulofah said...

hmmmmmmmmm..........

IMANSHAH said...

setuju, ok untuk kesihatan

Ain Zulaikha said...

harga gula naik takpe kot, sebab tu lah dia buat iklan kurang kan gula kan, sebab harga gula naik.. hohoho

[sutera kasih] said...

kita makan buah2 jek k hehe

alia zarfullah said...

Nak buat macamne. Dia orang ingatkan orang malaysia ni kaya raya kot sume barang nak naik. Dushhh!

Wanita Bertudung Hijau said...

sy ada 2 pendapat, iaitu pro dan contra iaitu

- gula naik, maka kita kurangkan gula dalam pola pemakanan seharian, cth, dalam nasi, buah pun dah ada gula, maka, sgt afdal kita kurangkan gula, elakkan selalu minum atau makan benda yg manis mcm kuih atau minuman, secara tak langsung kita dah amalkan gaya hidup yg sihat (ni pendapat sy yg belajar nak redha, hehehe)

- apabila gula naik, maka semua brg naik akan turut naik, cth, teh tarik kat mamak, makcik2 jual kuih dan nasi lemak, nak tak nak kat sini rakyat msia dah makin miskin. Buktinya, statistik survey yang dah dilakukan, rakyat msia dah kira paras miskin pada tangga gaji 3K. ni realiti. bayangkan mereka yg bergaji di bawah tu.

sekadar pendapat, apa pun sy lebih rasa ralat atas kenaikan harga minyak. sedihlah, nak tak nak kena juga beli petrol sbb nak travel pegi keje dgn kereta sbb area umah sy mana ada public transport, kan best kalau ada alternatif lain seperti lrt, komuter dll, bolehlah sy berjimat

Farid Rashidi said...

Assalamualaikum,

Apa-apa barang yang naik, kita akan bertempik marah hanya pada saat itu. Kemudian kembali normal. Itu situasi yang berlaku di Malaysia.

Sebenarnya kita perlukan sesuatu untuk berubah.

Anonymous said...

kena pandai jimat la camni. petang-petang tak boleh minum tea lagi. minum air masak je. xD

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

orang kaya bukannye nak pikir masalah golongan pertengahan cam kita ni :(

TERJAH DARI BLOG KAMIHIDUP :)

CikTomyam said...

dia sruh kurangkan gula leh tingkatkan kesihatan..

ada hikmah gak la kan..^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © 2011 Reserved to ! !shahjiehan [dot] com ! !
Design with love by CikBulat